Biserici rupestre si Cetati dacice

Weekendul acesta am profitat de zilele pline de lumina si caldura pe care ni le daruieste aceasta toamna si am plecat sa exploram, pe biciclete, o zona minunata, intesata cu monumente care mai de care mai interesante!Ne-am plimbat pe Dealurile Istritei si ne-am bucurat de padurea scaldata in lumina de toamna. Iata ce am vazut:

Biserica dintr-o Piatra
TabereCuSuflet.0403Excursia noastra a inceput de la Biserica de Piatra de la Naeni. Aceasta a fost construita pe un vechi loc de cult din vremea tracilor, in apropiere gasindu-se si astazi o multime de morminte de acum 3000 de ani. Este construită în totalitate din calcar alb de Naeni, inclusiv catapeteasma care este de obicei din lemn, ceea ce reprezinta o raritate in lumea ortodoxa. Este înconjurată de ziduri din piatră, asemenea vechilor cetăți și este este amplasată într-un punct cu o priveliste superba.

Necropola tracica
TabereCuSuflet.0007Pe stanca de deasupra bisericii am gasit un prim mormint sapat in piatra, apoi din ce in ce mai multe. Mormintele sunt de dimensiuni reduse, fiind de incinerare sau inhumarea facandu-se in pozitie fetala. Necropola dateaza din sec VIII – VI î.Ch., iar in urma sapaturilor arheologice au fost găsite diverse obiecte de cult, printre care o statueta a zeitei Anaitis, o sabie Akinakes, precum si câteva vase de lut sau podoabe decorate cu modele de o mare frumusețe.

Grotele preistorice
TabereCuSuflet.0029Mergand mai departe, am gasit o pancarta deteriorata, pe care am descifrat cu greu textul „Grote cu o vechime de 8000 de ani”. Am urmat poteca ce cobora putin, apoi continua de-a lungul falezei ce se intindea la vest de necropola si de biserica. Aici se gasesc mai multe grote in care s-au descoperit inscripții rupestre, dar și oseminte, un altar, arme și unelte preistorice ce dateaza, dupa cum indica si pancarta, de acum 8000 de ani.

Satul dacic si Tabara de sculptura
TabereCuSuflet.0415Dupa ce am vizitat grotele preistorice, am continuat sa mergem pe poteca pana intr-o sa de unde am zarit, pe versantul nordic, urmatoarele obiective ale excursiei noastre” Satul Dacic „Serafim de Sarov” si Tabara de Scultura de la Naeni. Satul dacic este o comunitate restransa unde oamenii traiesc retrasi, experimentand traiul de pe vremea dacilor. Se intinde intr-o vale, la marginea padurii si cuprinde un mic lac mai multe case. Tabara de Scultura cuprinde mai multe lucrari frumoase, intinse pe o culme de deal. Este un loc plin de frumuse si semnificatii si, ce este mai interesant, am aflat ca sculpturile sunt facute de copii sub 14 ani din Slobozia, Naeni si Chisinau.

Chilia lui Ambrozie
Chilia lui AmbrozieIn drum spre Varful Istrița am dat de o stanca semeata, la mijlocul careia am zarit o mica chilie cu o scara care duce la ea. Pe placa de la baza am citit ca este o ascunzătoare veche, „scobită in stanca de neamurile de demult„, unde a trait in sihastrie, timp de jumatate de veac, un monah întoars de la Sf. Munte Athos, pe numele sau Ambrozie. Chilia este sapata în Piatra Șoimului, fiind astăzi un monument istoric pe cat de interesant, pe atat de putin știut.

Dealurile Istritei
TabereCuSuflet.0264Dealul Istrita (749 m) este punctul cel mai inalt din zona Subcarpatilor Buzaului. In zilele senine din varf se poate vedea Buzaul, Ploiestiul, ba  chiar si Bucurestiul zic unii:) Dealul face parte din Rezervatia Naturala Dealurile Istritei, denumire sub care se regasesc mai multe culmi si dealuri din Carpatii de Curbura. Zona a fost locuita din cele mai vechi timpuri, mai intai de oamenii preistorici, apoi de daci, de romani, de goti, fiecare lasand in urma o multime de vestigii istorice.

In afara de monumentele vizitate, in zona se mai gasesc si alte obiective cum ar fi Siteul arheologic Gorganele, Cetatea Dacica de la Gruiu Darii, Castrul roman si Termele de la Pietrosele, Locul unde s-a descoperit Tezaurul Closca cu Pui, Crucea Manafului, Satul dacic de la Naeni, Podurile de Piatra de la Izvorul Dulce sau Rezervatia naturala Piatra cu Scoici. Asa ca sigur vom mai reveni:) Pana atunci iata cateva poze:

Foto: Demi Tipa, Marian Anton, Dan Dumitru, Tabere cu Suflet

2 răspunsuri la “Biserici rupestre si Cetati dacice”

  1. […] Biserica dintr-o Piatra Primul obiectiv pe care il vom vizita este Biserica de Piatra de la Naeni. Aceasta a fost construita pe un vechi loc de cult din vremea tracilor, in apropiere gasindu-se si astazi o multime de morminte de acum 3000 de ani. Este construită în totalitate din calcar alb de Naeni, inclusiv catapeteasma care este de obicei din lemn, ceea ce reprezinta o raritate in lumea ortodoxa. Este înconjurată de ziduri din piatră și este amplasată într-un punct cu o priveliste superba. Mai multe detalii […]

    Apreciază

Lasă un comentariu

Proiectează un site ca acesta, cu WordPress.com
Începe